Tuesday, 16 August 2011

sup ketam penawar denggi

Alamak entry psl makan lg.....huhu sori semua. mama just nak bg info psl khasiat sup ketam ni. selain enak dimakan..sup ketam blh dijadikn penawar denggi okeh..jom kite tengok:))


Kajian  mendapati ketam mengandungi sejenis protein yang tinggi, yang dapat membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang akibat virus denggi. Ini kerana pesakit demam denggi akan mengalami sindrom penurunan platelet yang ketara dalam tempoh beberapa hari selepas dijangkiti virus tersebut dan dalam kes denggi berdarah, platelet mungkin akan jatuh ke tahap paling minima, yang akhirnya membawa maut kepada pesakit.

Pengambilan sup ketam akan menyebabkan platelet pesakit naik mendadak dan sekali gus menyembuhkan mereka dengan kadar yang sangat cepat. Keberkesanan rawatan menggunakan ketam sebagai terapi oral (dimasak sebagai sup semata-mata) amat menakjubkan kerana pesakit demam denggi yang meminum dan memakan (isi dan kuahnya) satu mangkuk besar sup ketam (500ml hingga 1 liter) akan mengalami peningkatan kadar platelet yang mendadak dalam masa relatif singkat, iaitu cuma antara 5 hingga 8 jam sahaja dan pesakit akan pulih 99.9 % dalam tempoh tersebut. Ketam yang terbaik untuk tujuan ini adalah ketam nipah yang cengkerangnya berwarna kehitaman dan oren di bahagian bawah perutnya. Walau bagaimanapun, lain-lain jenis ketam yang boleh dimakan juga berkhasiat untuk tujuan ini.

Malah proses pemulihannya amat pantas berbanding rawatan semasa yang diterima oleh pesakit di hospital kerana pesakit pasca demam tidak perlu lagi memakan multivite atau pun magnesium pill untuk recovery tenaga dan staminanya, juga tidak perlu mengambil masa 2-3 minggu untuk kembali bertenaga seperti sedia kala. Juga paling menarik apabila pesakit yang mengalami simptoms awal denggi tidak perlu untuk ke hospital sekiranya mereka mengambil sup ketam sebaik sahaja menyedari tanda-tanda diserang denggi.
Sumber: klinik ummi

p/s: anak mama pun suke mkn sup ketam.baru2 ni la mama try bg.mmg laju la rayyan mkn:)

gambar sekadar hiasan...hehe

4 comments:

mamaNoriz said...

tu la, sya pun dgr benda yg sama...

klu betul, bagus kan...
sbb tak mahal kos nak sediakan penawar tu...

sedap ke? tak reti nk masak...huhu

BabyRayyan said...

mamaNoriz x prnh mkn sup ketam eh? sedap tau..ala masak die simple jek.huhu

petuapakar said...

Menarik tu. Sekarang kn tengah banyak kes denggi. Makan ketam lah jawabnyer...hik3

BabyRayyan said...

haah...agk2 demam lain mcm tu cpt2la mkn sup ketam..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink