Wednesday 28 December 2011

PIL PERANCANG YASMIN



Anak mama dah 1 tahun 4 bulan baru nak pk pasal pil perancang...huhu. sebenarnya masa awal bersalin ritu da pk tp cam takut2 lak nak amek sbb memikirkan side effect yg akn berlaku...skrg ni mama mengamalkan merancang secara semulajadi so far setakat ni ok jer. klu papa ok, mama lagi lah ok kann...hahahaaa. tapi semalam papa ajak mama jumpe doc nak tanya pasal merancang kehamilan. mama ok jer sbb kebetulan kitorng mmg nak pegi klinik amek ubat rayyan. tapi mama confuse jugak klu skrg baru nak merancang, lambat la rayyan dpt adik..hihi. papa ckp x perla klu dah ready nanti stop la makan.......risau jugak rancang sendiri ni kan, kang ter accident lak..huhu. bukanla nak tolak rezeki tapi kena tunggu rayyan besar ckitla. die tak puas bermanja lagi..hehe.

Hasil pertemuan bersama doctor di Klinik Annur Putrajaya, kitorng dah decide nak guna pil iaitu pil Yasmin. doc ckp klu nak makan pil, yasmin is the best among the best. best tu mmg la best tapi regenye mak aii mahalnyer. sape2 yg pernah @ sdg guna pil ni tau tak kat mane leh dpt harga yg murah ckit sbb klinik ni jual rm72.00...mama google kat internet harga dlm rm40-50++ jer. tu pon dah kire mahal kan..ketar2 papa kuarkan duit. hahahaaa padan muke ^_^

Jom tengok ape kelebihan & kekurangan pil yasmin ni

Yasmin ni antara contraceptive pill yang terkini di pasaran. kiranya kalau side effect-side effect yang ada pada pil-pil lain tu, kalau amik Yasmin ni kesannya kurang lah sikit...plus, pil Yasmin ni blh mencantikkan kulit dan berat pun tak naik mendadak. tapi, ada 'tapi'nya walaupun its too good to be true kan....Yasmin ni ade mendatangkan risiko pasal penghasilan susu ibu...mungkin ada berkurangan, dan akan ada sikit hormon akan terlarut bersama susu ibu tu...so doc ckp bagi ibu2 yang manyusu badan tidak digalakkan amek pil ni.

cara pemakanan pun complicated sket...kena amik pada hari pertama period...sampai abis sepapan which is 21 pills, stop selama 7 hari, sambung the next papan pada hari ke-8... 


pendapat orang yang pernah & sedang makan pil yasmin

Pari2 posted at 8-1-2011 13:08
saya dulu pernah mkn yasmin.. dekat2 2 thn jgkla.. apa yg saya perasan, badan saya makin berisi sikit demi sikit.. org kata yasmin tak menaikkan berat badan kan.. tapi saya plak jadi berisi sikit.. sakit kepala pun teruk esp. bila period..bila saya nekad berenti makan yasmin, tiba2 jer berat mendadak turun sampai 6kg.. masa tu lega sikit sbb baju2 lama dah boleh pakai semula.. ;P

nana5788 posted at 7-1-2011 20:45
TT, i pun makan pil yasmin. i ambik waktu malam..set time kt hp...;P..so far x de masalah ngn pil yasmin serasi lah..berat badan x naik..maintain aje. period lancar. skin pun halus mulus..:lol:... sbb tu mahal skit kot.
 p/s : mama tak sure lagi nak makan ke tak pil ni hehe.....saje je kan. beli mahal2 tak makan mmg nak kena penampar sulung ngan papa nih...huhu

17 comments:

Makbed said...

makbed penah amik yasmin lepas bersalin anak kedua. sebelum tu, makbed memang pengguna marvellon. Saje nak try yasmin sebab katanya best.

tapi, tak ok ngan makbed. sakit kepala sangat teruk bila nak period. pastu buleh lak rasa senggugut. Kiranya tak sesuai le ngan makbed. jadi, makbed kembali mengambil marvelon semula. marvelon murah je, rm11.

KAt sini, yasmen rm45.beli kat farmasi yg cokia-cokia sket. baru dpt murah. kalau beli kat farmasi cam guardian tu mmg mahal

mama irfan said...

x tau pulak da side effect untuk ibu ngandung.. ingatkan cuma mengurangkan susu badan ja... tapi itu mmg betul.. hari pertama makan, malam tu, susu terus drop smpi setitik dua ja... pastu trus x continue makan... membazir ja beli... nak bagi kat orang pon x leh..huhu....

Unknown said...

Makbed: tq for de info... takut lak nak mkn klu sakit teruk mcm tu..huhu

Unknown said...

mama irfan : oh mmg btulla akn mengurangkan susu bdn ek..

Ceritera Mama said...

salam mama rayyan..
saya baru je stop mkn pil ni sebab nk pregnant ank ke 2 pulak..so far ok je pil ni,period n kulit pn ok..tapi saya ada stok lebih 4 kotak lagi....baru je beli bulan lepas..skali beli 5 kotak, mkn 1 kotak je lepas tu plan nk pregnant lagi..
kalau mama rayyan nk boleh la beli ngan saya..rm40 sekotak..saya ada 4kotak...free postage...kalau mam rayyan setuju nk pil ni bole emel saya di syaz_wien85@yahoo.com

shida said...

Saya dah bersalin anak ke 2.. lepas anak pertama saya amik suntikan 3 bulan2.. senang x payah pikir..tp efeknya saya langsung x period selama setahun setengah..lepas stop saya terpaksa ambil ubat utk period.. lepas second baby ni saya makan pil yasmin..harganya RM 49.00 di farmasi expert kuantan, pahang. So far ok la..cuma saya jadi kurang selera makan..boleh la slim.. tapi susu badan memang kurang (mungkin juga faktor x menyusu sepenuhnya). Saya tengah survey utk implan tapi di Kuantan harganya RM 450.00 huhu..

farwizah said...

Salam perkenalan...

Anonymous said...

sy br nk mencuba pil yasmin nih....bli kt farmasi hrga 56.90...then prescription tu ckp cara nk mkn pil nih msti mkn hr pertama period selama 21 hr then hr ke 22 tu kens rest selama 7 hr...bila hr ke 8 br stat telan semula...katenye jgk x menggemukkan...ye ke?

Unknown said...

saya makan jugak.hasilnya menarik body jd tegang! bress pun tegang! x mengelebeh!

Unknown said...

Sakit kepala teruk la mkn yasmin

Unknown said...

Saya mkn tp effect dia sakit kepala teruk betul

Anonymous said...

Dulu lepas bersalin anak pertama lebih kurang 4thn saya mkn yasmin..ok badan kurus slim aje..tp sakit kepala boleh kata 2-3 kali sebulan..

siti said...

Saya nak tnya sy bru stat mkn lpas bsalin ank ptama..tpi pek yasmin kn ada 31..kna mkn hbis kn k bru stok dli 7 ari..

siti said...

Saya nk tnye...pek yasmin kn ada 31.kna hbiskn k.bru bleh stok untuk 7 ari...

Mona irawati said...

Askum, saya mkn pil yasmin dr anak first.. berhenti sebulan terus lekat anak ke2, lepas bersalin anak ke2 sy sambung mkn yasmin. Bagus pil yasmin ni berat saya mentain je. Bab sakit kepala tu doktor penal sy ckp klau kita mkn ape pun jenama pil @ injet tandanya pil perancang @ injet tu x sesuai dgn hormon kita. Jd kena tukar jenama pil, utk elak penyakit lain dtg.Sy pula dah try mkn 2 @ 3 jenis jenama pil perancang eelain yasmin, sakit kepala dtg x kurang dr 1jam lepas mkn. Cepat2 pergi jumpa doktor. Doktor bg try jenama lain sehingga try yasmin baru x sakit kepala.Bab naik berat badan pun doktor ckp ikut hormon.klau rasa pil yasmin buat berat kita naik cuba tukar pil jenama lain. Buat perbandingan. Pil yasmin ada 21 biji je selama sy mkn pil yasmin. Kpd sis yg tulis pil yasmin ada 31 biji harap check dgn doktor cepat2. Bab kecantikan, pil yasmin sgt2 membantu xperlu takut dgn jerawat, jeragat, keputihan. Muka akan lembab je x berminyak @ kering. Bab harga pil yasmin, sy dah servey farmasi kawasan bandar melaka harga dlm rm45 je, tp dekat klinik2 memang mahal rm70. Nak mkn pil perancang ni pun kena ikut kewangan family juga. Ape pun I LoVe Pil Yasmin

Zifa said...

saya pernah mkn ni duu sebab period tak regular. selama saya makan saya tak tahu pun dr. bagi makan pil perancang. lepas tu dr, suggest makan yasmin. tai kena keluar duit poket sendiri la. hospital pnya free je, brand apa tak tahu.

saya pernah jumpa info mkn pilperancng nanti susah nak hamil. I think its true sbb sy belum hamil lg sbb residue ubat tu masih ada maybe. saya tanya doktor pun dia ckp mcm tu.

fyzahjoe said...

salam dulu sy mkn mercilon then saja berenti sethn n merancang sndiri.tp muka abis naik jerawat n period dtg 2 bln skli. Last month sy cuba try yasmin. berat saya turun 2kg n skin dh cantik. no more jerawat period teratur balik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

COPYRIGHT AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink